O mocy silnika słów kilka…
Osoby rozglądające się na nowym samochodem, w pierwszej kolejności zwracają uwagę na moc silnika i nic w tym dziwnego. Przecież to właśnie moc podana w koniach mechanicznych (KM) obrazuje dynamikę oraz przyśpieszenie danego samochodu. Co ciekawe, konie mechaniczne nie są oficjalną jednostką urzędową. Zwykle posługują się nią miłośnicy motoryzacji. Zatem na jaką jednostkę można trafić w dokumentach homologacyjnych czy w dowodzie rejestracyjnym pojazdu? To proste, na kilowaty (kW).
Kilowat (kW) – co to właściwie jest?
Kilowat (kW) to jednostka określająca moc silnika, która należy do znormalizowanego układu jednostek miar, obowiązującego od 1960 roku (tzw. Układ SI). Jak można się słusznie domyślać, jest to nic innego jak spójny układ podstawowych jednostek (np. kilogramy, metry, ampery, sekundy, waty, kilowaty). To właśnie kilowatami posługują się organy administracyjne.
Co oznaczają konie mechaniczne (KM)?
Z kolei konie mechaniczne to pozaukładowa jednostka, określająca moc silnika samochodu. Co ciekawe, jest ona zwykle wykorzystywana przez kierowców oraz miłośników motoryzacji. Oczywiście głównie dlatego, że ilość KM lepiej działa na wyobraźnie kierowców, niż oficjalne kilowaty. W tym miejscu warto podkreślić, że mimo popularności konie mechaniczne nie wchodzą w układ SI. Tym samym, na próżno ich szukać w dokumentach homologacyjnych i dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Dodatkowo koni mechanicznych oraz kilowatów nie stosuje się zamiennie, ponieważ oblicza się je w zupełnie inny sposób. Niemniej, można przeliczyć kW na KM i odwrotnie. Jak to zrobić?
Przeliczanie kW na konie mechaniczne
Jak przeliczyć kW na konie mechaniczne? Dobre pytanie. Mimo wszystko, przeliczenie kW na konie mechaniczne wcale nie jest tak skomplikowane, jakby się mogło wydawać. Osoby, które pragną dokonać takich obliczeń powinny wiedzieć, że:
- 1 KM = 0.74 kW,
- 1 kW = 1.36 KM.
Jak można się słusznie domyślać, przelicznik kW na KM oraz KM na kW to nic innego, jak dobrze wszystkim znany iloczyn. Zatem znając moc w kilowatach, wystarczy ją pomnożyć (np. 100 kW x 1.36 KM = 136 KM) – to takie proste!
Moc silnika, a wysokość OC i AC
Nie da się ukryć, że moc silnika ma wpływ na wysokość OC i AC. Niemniej, część ubezpieczyli zwraca uwagę na pojemność silnika. Dlaczego? Okazuje się, że najmłodsze samochody osiągają wysokie osiągi, mimo małej pojemności silnika. Tak, czy siak OC wykupić trzeba. Zatem kierowcy, którzy właśnie rozglądają się za nowym samochodem bądź przedłużający obowiązkowe ubezpieczenie, powinni również poszukać najkorzystniejszej oferty OC przez Internet.