Stara Elka jeździła od 1967 do 2005 roku
Kolej linowa Elka w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku (nazwa Elka to skrótowiec od Elektryczne Koleje Linowe) została uroczyście otwarta 7 września 1967 r. i była najdłuższą nizinną koleją linową w Europie – jej długość wynosiła nieco ponad 5,5 km, a trasa była podzielona na trzy odcinki (teraz też jest najdłuższa, choć na razie ma tylko dwa odcinki). W tej formie kolejka funkcjonowała od 1967 do 2005 r. Później została zamknięta i rozebrana, z powodu złego stanu technicznego.
Przerwa w działaniu kolejki trwała do września 2013 roku, kiedy oddano do użytku pierwszy odcinek nowej Elki, między Stadionem Śląskim a obecną „Legendią”. To najdłuższy fragment trasy i liczy 2185 metrów, a przejazd w jedną stronę trwa około 20 minut. W grudniu 2023 roku oddano do użytku drugą linię Elki, między „Legendią” a Planetarium Śląskim. Ten odcinek ma 1714 metrów, a przejazd nim zajmuje około 15 minut w jedną stronę.
Wiosną 2026 r. Elka ma wrócić na całej historycznej trasie
Trzeci z odbudowywanych odcinków Elki, od Stadionu Śląskiego do Planetarium Śląskiego, będzie najkrótszy i, tak jak poprzednio, będzie miał ponad 1,5 km. Zgodnie z umową ma być gotowy wiosną 2026 r. Przejazd nim zajmie niecałe 15 minut w jedną stronę. Pasażerów wozić będzie 20 czteroosobowych kanap i 10 gondoli. Po odbudowaniu wszystkich odcinków parkowa kolejka będzie miała, tak jak poprzednio, około 5,5 km długości, a przejazd całej trasy zajmie niecałą godzinę. Szacuje się, że przez cały okres funkcjonowania Elka przewiozła około 18 milionów pasażerów.
Może Cię zainteresować:
Kanał Regatowy i Ośrodek Sportów Wodnych w Parku Śląskim na starych zdjęciach
Może Cię zainteresować: