Linia kolejowa nr 131 to główna część Magistrali Węglowej, która łączy Górny Śląsk z portami w Gdańsku i Gdyni. Linia na całej swojej długości ma znaczenie przede wszystkim dla przewozu towarów, ale na odcinku biegnącym przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię także dla ruchu pasażerskiego. Tą trasą kursują pociągi Kolei Śląskich z Katowic, przez Chorzów i Bytom, do Tarnowskich Gór i Lublińca.
- Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A między Chorzowem a Nakłem Śląskim zwiększa dostępność do podróży koleją w województwie śląskim, ale jest też istotna dla rozwoju ważnej trasy towarowej. Kolej staje się coraz sprawniejszym, najbardziej przyjaznym dla środowiska środkiem transportu. Budujemy kolej bezpieczną, komfortową i coraz bardziej punktualną – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury
Modernizacja jest ważna dla poprawy przewozów towarowych w stronę Tarnowskich Gór, Lublińca i Kluczborka, Inowrocławia, Bydgoszczy oraz Gdańska i Gdyni. Zostanie wymienione 80 km torów i sieci trakcyjnej. Będą nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, co pozwoli na zwiększenie przepustowość linii.
Nowy przystanek kolejowy w Chorzowie
W ramach tej kolejowej inwestycji w centrum Chorzowa powstanie nowy przystanek kolejowy Chorzów Uniwersytet w rejonie ul. Strzelców Bytomskich. Przebudowane zostaną także stacje Chorzów Miasto i Chorzów Stary, gdzie powstaną nowe, wygodniejsze perony dostosowane dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Przy nowym przystanku kolejowym Chorzów Uniwersytet zbudowany zostanie także nowy wiadukt kolejowy. Wyremontowany ma być także wiadukt biegnący od ul. Pocztowej do ul. Lompy. Na nieodnawianych w poprzednich latach odcinkach wymieniona ma zostać nawierzchnia torów i sieć trakcyjna, poprawiona ma być także geometria linii. Na odcinku Chorzów Batory – Chorzów Miasto powstania także trzeci tor.
Inwestycja warta jest ponad 1,5 mld zł
Inwestycję realizować będzie firma PORR S.A., a wartość praca to ponad 1,5 mld zł brutto. W 2021 roku realizowane będą prace projektowe, a budowę przewidziano na lata 2022 – 2024.
Pierwszy przetarg na te prace został unieważniony ponad dwa lata temu, bo najtańsza oferta znacznie przekroczyła zaplanowany przez PKP PLK budżet. W kolejnym, po odwołaniu, unieważniono wybraną ofertę. Po kilku miesiącach wybrano ofertę konkurencyjną, która znów została zaskarżona, ale tym raz odwołanie zostało odrzucone.