Kolejowa spółka, w ramach studium wykonalności, przeanalizuje możliwość budowy dodatkowych torów na trasie Katowice – Gliwice. To efekt rosnącego zainteresowania koleją i nowych potrzeb na sieci kolejowej w województwie śląskim.
- Założeniami planowanej inwestycji jest oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego, co przyczyni się do zwiększenia przepustowości na jednej z najpopularniejszych tras w regionie. Zwiększenie przepustowości pozwoli na uruchomienie nie tylko większej ilości połączeń pasażerskich, lecz także przewóz większej ilości towarów - informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.
Planowana inwestycja ma znaczenie dla Kolei Metropolitalnej
Budowa osobnej pary torów, po których będą jeździły tylko pociągi obsługujące połączenia aglomeracyjne ma ogromne znaczenie dla przyszłej Kolei Metropolitalnej.
- Dzięki jego powstaniu możliwym będzie wprowadzeniu standardu, do którego dążymy, by pociągi wewnątrz metropolii kursowały co kilkanaście minut, a pasażerowie nie musieli patrzeć w rozkład jazdy, by wiedzieć, że „zaraz coś przyjedzie” - mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Metropolii GZM, który odpowiada za sprawy związane z transportem publicznym.
Ze względu na duże znaczenie tej inwestycji, Metropolia w połowie sfinansuje powstanie tego opracowania.
PKP PLK zakłada, że pociągi pojadą szybciej
Wśród założeń jest skrócenie czasu przejazdu pociągów z Katowic do Gliwic (obecnie to 20-26 minut) oraz zwiększenie dostępności transportu kolejowego w ruchu aglomeracyjnym i regionalnym. Wstępne propozycje opracowane w ramach studium mają być skonsultowane z przewoźnikami.
- Pozwoli to uwzględnić potrzeby prognozowanego ruchu pasażerskiego i towarowego przy ustalaniu koncepcji wariantów inwestycyjnych. Studium wykonalności ma dać odpowiedź, jak rozwijać infrastrukturę kolejową i przygotować dokumentację przedprojektową, umożliwiającą realizację robót – dodaje Katarzyna Głowacka.
Zakładany termin realizacji prac studialnych to lata 2021-2023.