Trzy duże inwestycje drogowe w Chorzowie realizowane są wspólnie przez miasto oraz spółkę Tramwaje Śląskie. Obejmują kompleksową przebudowę torowisk, jezdni oraz chodników. Stawiane są także nowe słupy trakcyjne, powstają też nowe miejsca postojowe i ścieżka rowerowa. Prace na wszystkich trzech ulicach - 3 Maja, Hajduckiej i Powstańców – są opóźnione.
Gdzie prace zakończą się najwcześniej?
Wszystko wskazuje na to, że najwcześniej prace zakończą się tam, gdzie rozpoczęły się jako ostatnie – czyli na ulicy Powstańców. W Tramwajach Śląskich usłyszeliśmy, że są one „najbliżej ukończenia” i nowe torowisko powinno być gotowe w październiku, z dwumiesięcznym opóźnieniem.
- Planujemy, by na Wszystkich Świętych komunikacja tramwajowa ul. Powstańców została przywrócona. Większość prac jest już wykonana. Obecnie prowadzone są prace przy chorzowskim Rynku. ChŚPWiK do końca przyszłego tygodnia powinno zakończyć tam swoje prace i będą się mogły rozpocząć roboty związane z układaniem podbudowy, a następnie płyt torowych i montażem szyn. Ostatnim elementem będzie rozwieszenie nowej sieci trakcyjnej – podał 24 września 2021 Andrzej Zowada, rzecznik prasowy spółki Tramwaje Śląskie.
Wykonano już także większość chodników i miejsc postojowych po stronie numerów nieparzystych na tej ulicy - dodaje Kamil Nowak, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Chorzów. W październiku na tę stronę drogi przełożony zostanie ruch pojazdów i rozpoczną się roboty ziemne po stronie numerów parzystych. Od listopada rozpoczną się prace związane z przyłączami kanalizacji i wymianą sieci gazowej. Sukcesywnie będą też prowadzone roboty drogowe.
- Na przesunięcie terminu zakończenia robót składają się problemy z dodatkową niezidentyfikowaną infrastruktura podziemną uniemożliwiającą realizacje robót zgodnie z dokumentacją projektową oraz potrzeba wstrzymania robót na czas realizacji robót kanalizacyjnych oraz gazowych – tłumaczy rzecznik prasowy Urzędu Miasta Chorzów.
Ponad pół roku opóźnienia na ul. Hajduckiej
Znacznie większe opóźnienie ma przebudowa ul. Hajduckiej. Zgodnie z zapisami umowy, w zakresie tramwajowym powinna się zakończyć już w kwietniu, a w zakresie miejskim w połowie października 2021 r.
- Liczymy na to, że generalny wykonawca upora się z realizacją robót do końca listopada. Zakładając, że dotrzyma tego terminu zakończenia prac, opóźnienie przekroczy 7 miesięcy – mówi Andrzej Zowada z Tramwajów Śląskich.
Aktualnie prace trwają przede wszystkim przy al. BoWiD oraz na skrzyżowaniu ulic Hajduckiej i Dąbrowskiego. W pierwszym miejscu gotowe jest torowisko oraz perony nowego przystanku tramwajowego i trwają prace związane z wykonaniem podbudowy jezdni i chodników.
Na skrzyżowaniu z ul. Dąbrowskiego trwa układanie warstw podbudowy, a w przyszłym tygodniu mają być układane płyty torowe i nawierzchnia, aby przywrócić pełną przejezdność skrzyżowania. Kolejne etapy to prace na odcinku od ul. Wolności do ul. Dąbrowskiego oraz na skrzyżowaniu ul. Hajduckiej z al. BoWiD.
Najgorsza sytuacja jest na ul. 3 Maja
Przebudowa ul. 3 Maja to pierwsza z trzech dużych inwestycji drogowych w Chorzowie, ale tam pozostało najwięcej prac do zrealizowania. Jak podkreślają w Urzędzie Miasta i Tramwajach Śląskich roboty, podobnie jak na ul. Hajduckiej, są mocno opóźnione ze względu na wiele nieprzewidzianych trudności, takich jak: niezidentyfikowane instalacje podziemne, inne przebiegi infrastruktury podziemnej niż te wynikające z map czy kłopoty z terminowością dostaw materiałów budowlanych.
- Zadowalający jest postęp robót na odcinku od Świętochłowic do skrzyżowania z ul. Składową, czyli odcinek wydzielony z jezdni. Na fragmencie wbudowanym w jezdnię pozostało bardzo dużo pracy. Brakuje drugiego toru na praktycznie całym odcinku. Wciąż brakuje fundamentów pod nowe słupy trakcyjne, trwają też prace gazowe i wodno-kanalizacyjne. W październiku planowane jest przeniesienie ruchu samochodowego na odcinku między ul. Katowicką a ul. Floriańską na przebudowaną stronę i przystąpienie do prac na drugiej nitce – tłumaczy rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.
Według zapisów umowy zakres tramwajowy tej inwestycji powinien zostać ukończony w czerwcu, a w zakresie miejskim do końca 2021 r. W Tramwajach Śląskich szacują, że opóźnienie sięgnie 12 miesięcy.