Nowe połączenie kolejowe przez Chorzów Batory. Ma być gotowe za pięć lat

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała umowę na budowę alternatywnego połączenia kolejowego pomiędzy Gliwicami a Katowicami. W ramach projektu zostanie wybudowanych lub odtworzonych siedem przystanków w kolejowych, w tym przystanek Chorzów Hajduki. Prace projektowe rozpoczną się jeszcze w 2024 roku.

Budowa alternatywnego połączenie kolejowego pomiędzy Gliwicami a Katowicami, przez Rudę Śląską Kochłowice i Chorzów Batory, to jeden z projektów, który do rządowego projektu „Kolej Plus” zgłosiła Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

Połączenie zostanie poprowadzone liniami kolejowymi nr: 141 (na odcinku Gliwice – Ruda Kochłowice), 164 (na odcinku Ruda Kochłowice – Hajduki) i 651 (na odcinku Hajduki – Gottwald) i później przez Załęże do centrum Katowic. Linia kolejowa nr 141 (Gliwice – Katowice Ligota) wykorzystywana jest obecnie w ruchu towarowym. Po prawie 30 latach znów zostanie przystosowana do obsługi pociągów pasażerskich.

- W ramach projektu, wybudowanych lub odtworzonych zostanie łącznie 7 nowych przystanków: Zabrze w rejonie ul. Opawskiej, Zabrze Makoszowy, Ruda Bielszowice, Ruda Halemba, Ruda Wirek, Ruda Kochłowice, Chorzów Hajduki, które zwiększą dostęp do kolei. Dzięki modernizacji ponad 20 km linii kolejowej, pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 120 km/h – informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.

Będzie nowy przystanek kolejowy Chorzów Hajduki

Przystanek kolejowy Chorzów Hajduki (rozważano także nazwę Chorzów Niedźwiedziniec) ma być zlokalizowany przy ul. Skrajnej na Starym Osiedlu w Chorzowie Batorym, w pobliżu pętli autobusowej. Zgodnie z zasadami programu Kolej Plus korzystające z niego samorządy muszą zagwarantować, że na liniach objętych programem kursować będzie nie mniej niż cztery pary pociągów na dobę. Przedstawiciele Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii już wcześniej zapewniali, że na liniach, do których GZM się dołoży pociągów będzie więcej niż wymagane minimum.

Wykonawcą (prace projektowe i budowlane) zadania „Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice - Ruda Kochłowice - Katowice liniami kolejowymi nr 141 na odcinku Gliwice - Ruda Kochłowice, 164 na odcinku Ruda Kochłowice - Hajduki i 651 Hajduki – Gottwald” będzie spółka Torkol z Warszawy. Wartość umowy to około 350 mln zł, a inwestycja będzie realizowana w latach 2024 - 2029.

Nowe połączenie kolejowe przez Chorzów Batory Ogłoszono przetarg na budowę

Może Cię zainteresować:

Nowe połączenie kolejowe przez Chorzów Batory. Ogłoszono przetarg na budowę

Autor: Maciej Poloczek

21/07/2023

Chorzów tory kolejowe

Może Cię zainteresować:

Nowe połączenie kolejowe przez Chorzów Batory i przystanek Chorzów Hajduki

Autor: Maciej Poloczek

20/04/2022

Subskrybuj chorzowski.pl

google news icon