Przebudowa linii kolejowej nr 131, czyli dawnej magistrali węglowej, na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie rozpoczęła się w marcu 2022 roku. Inwestycja objęła m.in. przebudowę pięciu stacji (m.in. Chorzów Miasto i Chorzów Stary), dwóch przystanków kolejowych oraz budowę jednego nowego – Chorzów Uniwersytet, w rejonie ul. Strzelców Bytomskich, gdzie na peron prowadzą schody oraz winda z nowego przejścia podziemnego.
Wraz z nowym rozkładem jazdy od 15 grudnia 2024 r., po blisko trzyletniej przerwie związanej z przebudową, na tory wrócą pociągi kursujące między Lublińcem a Katowicami, przy okazji rozpoczynając obsługę nowego przystanku – Chorzów Uniwersytet. Zlikwidowany z kolei zostanie przystanek Bytom Północny, ale w jego miejsce (500 metrów dalej) w późniejszym czasie zostanie uruchomiony nowy – Bytom Stroszek. PKP PLK w pełni uruchomi na tej trasie halę peronową bytomskiego dworca, gdzie od 16 października 2024 r. działał jeden peron obsługujący połączenie Kolei Śląskich Bytom – Gliwice, a wcześniej, przez blisko trzy lata, przystanek tymczasowy.
Do Katowic na razie z przesiadką
Z powodu prowadzonych prac na katowickim węźle katowickim, 16 z 18 par pociągów kursujących na linii S8 (Lubliniec – Tarnowskie Góry – Bytom - Katowice) dojedzie tylko do Chorzowa Batorego. Tam trzeba się będzie przesiąść na pociągi linii S1 (Gliwice – Zabrze – Katowice – Zawiercie – Częstochowa). Pasażerowie będą mogli także skorzystać z tramwajów i autobusów ZTM. Tylko dwie pary połączeń na tej trasie dotrą bezpośrednio do Katowic.
- Dzięki uruchomieniu tego połączenia, w ofercie Kolei Śląskich pojawi się alternatywna trasa dojazdu na lotnisko z Katowic, ponieważ pociągi na linii S8 będą skomunikowane w Tarnowskich Górach ze składami kursującymi na linii S9 (Tarnowskie Góry – Pyrzowice Lotnisko – Zawiercie – Częstochowa) – podkreśla Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich.
Dojazd będzie promowany przez Koleje Śląskie specjalną ofertą – „Taniej do Pyrzowic”. Promocja obejmie wszystkie przejazdy pociągami Kolei Śląskich w relacjach „od” i „do” stacji Pyrzowice Lotnisko „z” i „do” dowolnej stacji na odcinku Gliwice – Tarnowskie Góry i Katowice – Tarnowskie Góry. Niezależnie od dystansu bilet z oferty „Taniej do Pyrzowic” będzie dostępny w zryczałtowanej cenie 13 zł.
– Promocja łączy się z ulgami ustawowymi i pozwala na zauważalne oszczędności. W przypadku przejazdu z Katowic do Pyrzowic cena biletu z oferty „Taniej do Pyrzowic” jest niższa o 7,20 zł. Z kolei podróżujący na lotnisko z Gliwic oszczędzą 8,70 zł. Oczywiście, system lub kasa Kolei Śląskich zawsze nalicza niższą cenę i jeśli taka wynika z taryfy kilometrowej, uwzględni właśnie nią. Na przykład w przypadku podróży z Nakła Śląskiego czy Radzionkowa podróżni zapłacą za bilet do Pyrzowic nie 13 zł, a 11,60 zł – dodaje Bartłomiej Wnuk.
W Kolejach Śląskich podkreślają, że na kształt nowego rocznego rozkładu jazdy wpływ mają inwestycje, które nadchodzącym roku będą prowadzone przez PKP PLK. Dla połączeń przez Chorzów największe znaczenie ma modernizacja katowickiego węzła kolejowego, która ma się zakończyć w 2028 roku.
Może Cię zainteresować:
Nowe połączenie kolejowe przez Chorzów Batory. Ma być gotowe za pięć lat
Może Cię zainteresować:
Metro z Chorzowa jeździ u szejków
Może Cię zainteresować: