Podstawa umowy zawartej z irlandzkim przewoźnikiem obejmuje dostawę 19 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) o wartości 270 mln euro wraz z 15-letnim utrzymaniem tych jednostek. Jak podaje International Railway Journal nowe pociągi zostaną zbudowane w Chorzowie i zaczną kursować w 2025 roku. Umowa zawiera także ciekawą opcję, która przewiduje jej rozszerzenie na dostawę do 750 pociągów dla Irish Rail.
- Alstom jest zachwycony, że został wybrany do dostarczenia nowej floty DART+. Irlandia jest dla nas bardzo ważnym rynkiem, a nowa flota pojazdów elektrycznych i akumulatorowych X’trapolis to duży krok w kierunku uczynienia kolei jeszcze bardziej zrównoważoną (…) To zamówienie wzmacnia pozycję Alstomu jako wiodącego światowego innowatora i dostawcy technologii zielonej mobilności – powiedział Nick Crossfield, dyrektor zarządzający Alstomu na Wielką Brytanię i Irlandię.
Pociągi X’trapolis zostaną przystosowane do sieci DART. Będą miały 82 metry długości i znajdzie się w nich miejsce dla 550 pasażerów. Będą dostosowane dla osób niepełnosprawnych i znajdą się tam także strefy rowerowe (przystosowane ładowania rowerów elektrycznych) i rodzinne. Cześć składów będzie wyposażona w system akumulatorowy (BEMU), które na tym zasilaniu będą mogły pokonać 80 km. Energia będzie uzupełniana poprzez stacje szybkiego ładowania w wybranych lokalizacjach końcowych oraz poprzez hamowanie rekuperacyjne. Pozwoli to na zmniejszenie emisji przed planowaną elektryfikacją całej sieci Dart+.
- Ta umowa ramowa z Alstomem będzie miała kluczowe znaczenie dla transformacji naszych usług i naszych klientów, a także pomoże nam w Iarnród Éireann osiągnąć nasze ambicje, by stać się podstawą zrównoważonej sieci transportowej Irlandii. Cieszymy się, że możemy współpracować z Alstom w zakresie świadczenia rozszerzonych usług w rejonie Dublina, ulepszonych obiektów dla naszych klientów i czystszego środowiska dla naszego kraju – podkreślił dyrektor generalny Iarnród Éireann, Jim Meade.
Nowa flota dla irlandzkiej kolei jest jednym z projektów w programie DART+, który - zgodnie z założeniami - podwoi liczbę pasażerów do 52 tys. na godzinę i potroi długość sieci DART do 150 km.