Chorwacja to jeden z najpopularniejszych kierunków wakacyjnych wyjazdów Polaków. Dobra pogoda jest tam pewna prawie w 100%, a koszt pobytu niewiele się różni od cen nad polskim Bałtykiem. Minus to wielogodzinna podróż samochodem i długie kolejki na chorwackiej granicy (Chorwacja jest poza strefą Schengen) lub drogi przelot samolotem. Teraz będzie alternatywa - podróż pociągiem do chorwackich kurortów.
Wniosek w sprawie uruchomienia pasażerskiego połączenia na trasie Kraków Główny – Rijeka/Split (m.in. przez Katowice, Tychy, Rybnik i Wodzisław Śląski), czeski przewoźnik RegioJet złożył do polskiego Urzędu Transportu Kolejowego we wrześniu 2021 r. Po kilku miesiącach została wydana pozytywna decyzja i pierwsze pociągi do Chorwacji mogą wyruszyć w czerwcu.
Zgodę wydano na cztery lata, a pociągi mogą kursować w okresie wakacyjnym – od 15 czerwca do 26 września. Na trasie do Chorwacji RegioJet ma uruchomić po jednej parze pociągów na dobę we wtorki, piątki i niedziele. W odwrotnej relacji w poniedziałki, środy i soboty.
- W przypadku wysokiego popytu przewoźnik uwzględnia rozszerzenie podaży poprzez codzienne kursowanie pociągu – czytamy w decyzji UTK.
Zgodnie z planowanym rozkładem jazdy podanym przez UTK pociąg z Katowic do Rijeki będzie jechał ponad 16 godzin (odjazd 16.28, przyjazd 8.36), a do Splitu prawie 22 godziny (odjazd 16.28, przyjazd 12.21). Pociągi mają się składać z 7-15 wagonów z miejscami siedzącymi i kuszetkami. Nie znane są jeszcze ceny biletów. Przejazd na trasie Praga – Split obsługiwanej przez RegioJet kosztuje około 150 zł. Z Katowic z pewnością będzie drożej.
Kiedy ruszą pociągi z Katowic do Chorwacji?
Pierwsze pociągi z Katowic do Chorwacji mogą wyruszyć już w czerwcu 2022 roku, ale nie jest jeszcze przesądzone. Jak mówił dla „Rynku Kolejowego” Michał Plaza, manager w RegioJet, decyzja UTK to „wyłącznie formalność administracyjna, którą należy spełnić, by przejść do kolejnego etapu przygotowań”. - Biorąc pod uwagę, że brak decyzji uniemożliwiał wcześniejsze zawnioskowanie o dostęp do infrastruktury, to uzyskanie korzystnego dla RegioJet slotu może być w obecnym rozkładzie jazdy już niezwykle trudne - dodał Plaza w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym”.