Układ drogowy w rejonie dawnej Huty Kościuszko w Chorzowie zostanie gruntownie przebudowany. To wspólna inwestycja miasta i spółki Tramwaje Śląskie. Obejmie ona odcinek ul. Katowickiej między estakadą, a ul. 3 Maja. Umowa na cześć miejską została podpisana 15 czerwca, a dwa tygodnie później na część tramwajową.
Torowisko będzie poprowadzone innym śladem
Choć każdy z inwestorów prowadził niezależnie postępowanie przetargowe na wyłonienie generalnego wykonawcy, to w obu przypadkach najkorzystniejszą ofertę złożyła gliwicka firma Silesia Invest. Tak, to ta sama, która remontuje m.in. ulicę 3 Maja w Chorzowie.
– W wyniku tej inwestycji torowisko tramwajowe poprowadzone zostanie nieco innym śladem niż obecnie. Dlatego konieczne do wykonania są również prace, nie będące stricte związane z samą budową torowiska. Dzięki tej inwestycji zyskamy jednak lepszą organizację ruchu tramwajowego i integrację z komunikacją autobusową – zaznacza Bolesław Knapik, prezes Tramwajów Śląskich.
Dodatkowe prace to m.in. budowa muru oporowego, który będzie przesunięty w głąb terenu dawnej huty. Na wschód będzie odsunięte także nowe torowisko.
To kolejna w Chorzowie inwestycja drogowa, która łączy się z przebudową torowiska tramwajowego. Jak podkreśla Marcin Michalik, zastępca prezydenta Chorzowa, przebudowa sieci tramwajowej przy ulicy Katowickiej, to jedno z największych tego typu przedsięwzięć realizowanych w Chorzowie.
Powstanie zintegrowany przystanek autobusowo-tramwajowy
- Dotyczy niezwykle istotnego szlaku tramwajowego, łączącego Chorzów z Katowicami i Bytomiem. Każdego dnia przemieszczają się tędy tysiące osób. W ramach wspólnej inwestycji Tramwajów Śląskich i Miasta Chorzów powstanie też zintegrowany przystanek autobusowo-tramwajowy. Znacząco poprawi się nie tylko jakość infrastruktury, ale też komfort jazdy i integracja środków komunikacji miejskiej z korzyścią dla pasażerów - tłumaczy wiceprezydent Michalik.
W zakresie tramwajowym inwestycja obejmie przebudowę dwutorowej linii biegnącej wzdłuż ul. Katowickiej o długości ok. 560 metrów. Jak tłumaczy Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich, wybudowana zostanie w technologii klasycznej na podkładach strunobetonowych.
Z kolei na ul. Metalowców na odcinku ok. 160 metrów powstaną dwa tory w technologii ciężkiej z wykorzystaniem prefabrykowanych płyt torowych oraz rozjazdy umożliwiające przejazd tramwajów we wszystkich kierunkach. Na wysokości pl. Powstańców Śląskich powstanie nowy przystanek w obu kierunkach, który zastąpi istniejący przystanek Chorzów Metalowców.
Zgodnie z zapisami umowy generalny wykonawca ma 11 miesięcy na realizację prac. Wartość umowy wynosi blisko 30 mln zł brutto.