Chorzowski Rower Miejski KajTeroz to jeden z największych takich systemów w regionie. Składa się na niego 46 stacji i 460 rowerów. To nie tylko klasyczne jednoślady, ale także rowery cargo, dziecięce czy tandemy. W poprzednich latach sezon rowerów miejskich rozpoczynał się z początkiem wiosny, ale w tym roku próżno szukać rowerów na stacjach wypożyczeń w Chorzowie.
Dotychczasowy operator KajTeroz sześciokrotnie podniósł stawkę
Na ulicach Chorzowa nie ma rowerów miejskich, bo nie ma firmy, która miałaby obsługiwać system. Ogłoszony w lutym przetarg na operatora KajTeroz został bowiem unieważniony. Do tej pory zajmowała się tym, działająca także w innych miastach, firma Nextbike, ale tym razem za tę usługę zażądała 2 mln złotych. To kwota sześciokrotnie wyższa niż w poprzednich latach.
- Za kwotę, którą zaproponowała firma, jesteśmy w stanie kupić kilka tysięcy nowych rowerów. W naszym przekonaniu jest ona zdecydowanie za wysoka. Szukamy więc rozwiązań, które umożliwią nam uruchomienie systemu w tym roku, nie ponosząc jednak tak znacznych kosztów – tłumaczy Katarzyna Hohuł z Wydziału Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Chorzów.
Cały sprzęt KajTeroz jest własnością miasta. W poprzednich latach wiele rowerów było niszczonych i kradzionych, co z pewnością wpłynęło na tak wysoką stawkę zaproponowaną przez Nextbike.
Rower Metropolitalny zamiast KajTeroz?
Rozwiązaniem chorzowskich problemów może być Rower Metropolitalny, ale ten ruszy najwcześniej w przyszłym roku. Jak informuje Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia trwa właśnie tzw. dialog konkurencyjny, który zakończy się podpisaniem umowy z wykonawcą. W środę, 6 kwietnia 2022 r., rozpoczęła się faza rozmów z dwoma firmami zakwalifikowanych do udziału w tym postępowaniu. To CityBike Global oraz… Nextbike GZM, który tak drastycznie podniósł stawkę w Chorzowie.
– Dialog ma na celu rozpoznanie możliwości rynku. Pozwoli na dopracowanie warunków zamówienia. W ten sposób określimy m.in. zakres i długość trwania umowy z przyszłym operatorem, ostateczne parametry rowerów i stacji, warunki serwisowania rowerów, zasady relokacji oraz organizację długoterminowego najmu rowerów ze wspomaganiem elektrycznym oraz rowerów niestandardowych - tłumaczy Paweł Krzyżak, zastępca dyrektora Departamentów Projektów i Inwestycji Górnosląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Te rozmowy – jak dodają w GZM – powinny się zakończyć do maja tego roku. Kolejny kroki to przeprowadzenie procedury zamówienia publicznego i podpisanie umowy z operatorem systemu. Pierwsze rowery mogą być dostarczone w pierwszej połowie 2023 roku.
Rower Metropolitalny będzie działał przez cały rok
Wypożyczalnie systemu Roweru Metropolitalnego będą działały przez cały rok. Do dyspozycji ma być około 8 tys. rowerów IV generacji, tzw. smart bike. Stojaki mają być zlokalizowane nawet co kilkaset metrów, czyli – jak zaznaczają w GZM - średnio o połowę bliżej niż teraz.
- Dodatkowo utworzona zostanie długoterminowa wypożyczalnia rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. Można je będzie pożyczać na tydzień, miesiąc, cały sezon, a nawet rok. Planuje się także integrację systemu płatności za wypożyczenie rowerów z systemem płatności komunikacji miejskiej. Oznacza to, że w przyszłości za pomocą jednej aplikacji będziemy mogli kupić bilet na komunikację miejską i uzyskać dostęp do roweru miejskiego – czytamy w informacji GZM.