Linia kolejowa nr 131 to tzw. magistrala węglowa, która biegnie z Górnego Śląska do portów na wybrzeżu Bałtyku. Powstała jako linia towarowa, ale w naszym regionie wykorzystywana jest także w ruchu pasażerskim. Spółka PKP PLK rozpoczyna kolejny etap przebudowy tej linii, który obejmie odcinek Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie. Prace mają ruszyć po 13 marca 2022 r, a ich wartość to 1,2 mld zł netto.
- W pierwszej kolejności prace będą od Chorzowa Batorego do Chorzowa Starego. Powstanie nowy przystanek Chorzów Uniwersytet z dojściami do peronów od nowo wybudowanego przejścia podziemnego w ciągu ul. Strzelców Bytomskich – informuje Katarzyna Głowacka, z zespołu prasowego PKP PLK.
Nowy przystanek Chorzów Uniwersytet i przebudowa peronów na stacjach Chorzów Miasto i Chorzów Stary
Na stacjach Chorzów Miasto i Chorzów Stary przebudowane zostaną perony, a prace obejmą tam: tory, sieć trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym i obiekty inżynieryjne. Stacja Chorzów Miasto pozostanie w tej samej lokalizacji, choć cześć mieszkańców postulowała, żeby przy okazji przebudowy przesunąć ją bliżej rynku i centrum przesiadkowego, co umożliwiłoby szybkie i wygodne przesiadki pomiędzy pociągami i tramwajami oraz autobusami.
Na odcinku Chorzów Batory – Chorzów Miasto zostanie dobudowany dodatkowy tor, dzięki czemu zwiększy się przepustowość linii kolejowej i będzie mogło tam kursować więcej pociągów. Pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h, wydłużenie torów na stacjach pozwoli na przyjmowanie dłuższych składów - do 750 metrów. Przy nowym przystanku kolejowym Chorzów Uniwersytet powstanie także nowy wiadukt.
Wymienionych będzie 60 km torów
Nowe perony zyskają także stacje: Bytom, Bytom Karb, Radzionków oraz przystanki kolejowe Bytom Północ i Radzionków Rojca, dzięki czemu – jak podkreślają w PKP PLK – podróżni zyskają większą dostępność do kolei. - Zapewniony będzie dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Komfort podróży zwiększą nowe ławki i wiaty. Wymienione oświetlenie zapewni większy poziom bezpieczeństwa po zmroku. Podróżowanie ułatwi także czytelne oznakowanie i nowe nagłośnienie – tłumaczy Katarzyna Głowacka.
W ramach tego etapu przebudowy linii nr 131 wymienionych zostanie 60 km torów wraz z siecią trakcyjną. Powstaną także nowe urządzenia sterowania ruchem, w tym 165 rozjazdów. Poziom bezpieczeństwa zwiększyć ma Lokalne Centrum Sterowania Bytom, wyposażone w nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. W sumie zaplanowano budowę 4 nowych obiektów: dwóch przejść pod torami dla pieszych i dwóch wiaduktów, a przebudowa obejmie 25 obiektów inżynieryjnych. Dzięki temu – jak zapewnia kolejowa spółka - będą mogły sprawnie kursować dłuższe i cięższe pociągi.
Od 13 marca 2022 autobusy zamiast pociągów
Zamiast 14 par pociągów regionalnych od 13 marca na odcinku Katowice - Tarnowskie Góry zostanie wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa. Z kolei pociągi PKP Intercity pojadą zmienioną trasą. Zakończenie prac budowlanych planowane jest w 2024 r.