„TUTAM” Bogusława Schaeffera to komediodramat, w którym każdy z aktorów wciela się w dwie różne postaci - kelnera i kelnerki w pewnej kawiarni oraz pary stałych bywalców lokalu.
- Tu i tam (stąd tytuł) toczą się rozmowy w krańcowo różnych tonacjach: poetyckiej i trywialnej, lirycznej i wulgarnej. Temat jest ten sam - miłość, życie – czytamy w zapowiedzi spektaklu.
Dwa uczuciowe dramaty na scenie
Komediodramat opowiada o przypadkowym spotkaniu dwojga ludzi w małej kawiarni. On, prawdopodobnie po jakichś miłosnych przejściach, ucieka przed uczuciami. Ona postanawia go zdobyć, on chowa się przed nią i przed sobą, przybierając różne pozy i maski. Ona nie pozostaje w tyle, i tak kawiarnia zamienia się teatr.
- Ale każdy teatr oprócz sceny ma także kulisy, a kawiarnia zaplecze: tam rozgrywa się kolejny uczuciowy dramat. Kelner i kelnerka od dawna są razem, ale on – podobnie jak klient kawiarni - wciąż chowa się przed kelnerką i przed sobą, także przybierając różne pozy i maski, ona też nie pozostaje w tyle, i tak kulisy zamieniają się w scenę, aż w końcu nie wiadomo, gdzie jest „tu” a gdzie „tam’, gdzie kawiarnia, gdzie zaplecze, gdzie teatr, gdzie rzeczywistość, gdzie jawa, gdzie sen; tym bardziej, że kelnerka trochę się chyba podkochuje w kliencie, a kelner w klientce – opisują spektakl w SDK.
W Starochorzowskim Domu Kultury „TUTAM” można zobaczyć w niedzielę, 23 kwietnia 2023 r., o godz. 17.00. Na scenie wystąpią Magłorzata Sowa (ONA = Głos Ż = Kelnerka) i Janusz Michalik (ON = Głos M = Kelner). Reżyserem spektaklu jest Janusz Michalik.
Bogusław Schaeffer, autor tego komediodramatu, był artystą wielowymiarowym. Obok kompozycji i muzykologii zajmował się także dramatopisarstwem. Napisał ponad 40 sztuk teatralnych (kilka z nich wyreżyserował), które zostały przetłumaczone na 17 języków.
Dramatopisarstwo Schaeffera nawiązywało do muzycznej tematyki. Jego sztuki to teatralne partytury na wzór partytur muzycznych, w których autor snuje refleksje nad naturą teatru i aktorskiego przeobrażenia. Próbuje uchwycić wzajemne powiązania scenicznej prawdy i scenicznego fałszu, iluzji i deziluzji. Zajmuje go fenomen aktorstwa. Bada związki pomiędzy słowem dramatopisarza, a kreacją aktora, który pozostaje zawsze w dwuznacznej sytuacji - jako on sam i bohater.
Może Cię zainteresować: