Stacja Chorzów Miasto w nowej lokalizacji? Metropolia GZM - za, PKP PLK - przeanalizuje, a Koleje Śląskie - przeciw

Modernizacja linii kolejowej pomiędzy Chorzowem Batory a Nakłem Śląskim to niepowtarzalna okazja do przeniesienia stacji Chorzów Miasto bliżej centrum przesiadkowego przy chorzowskim Rynku. Od lat postulują to społecznicy z Chorzowa, ale czy pomysł ma szansę na realizację?

Stacja chorzow miasto

W grudniu ubiegłego roku w końcu podpisano umowę na modernizację linii kolejowej nr 131, na odcinku od Chorzowa Batorego do Nakła Śląskiego. W projekcie znalazł się m.in. nowy przystanek kolejowy Chorzów Uniwersytet, ale społecznicy z naszego miasta postulują także nową lokalizację stacji Chorzów Miasto (o czym pisaliśmy TUTAJ).

Grupa inicjatywna „Chcemy stacji Chorzów Miasto przy Rynku”, która powstała trzy lata temu, proponuje, żeby przenieść stację kolejową o 400 metrów na wschód, wzdłuż ul. Moniuszki. Nowa lokalizacja ma zapewnić pełną integrację środków transportu zbiorowego – autobusów, tramwajów i kolei. Odległość do centrum przesiadkowego do nowej stacji kolejowej zmniejszy się bowiem z 540 do 150 metrów, co przekłada się na dwie minuty pieszego dojścia.

Metropolia GZM popiera przesunięcie stacji Chorzów Miasto

Inicjatywę społeczników z Chorzowa popiera Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Wpisuje się ona bowiem w opracowaną przez GZM koncepcję Kolei Metropolitalnej.

– W naszej opinii oraz autorów koncepcji KM zmiana lokalizacji tej stacji byłaby korzystna dla pasażerów (...) W sytuacji, gdy pojawi się możliwość ponownej analizy lokalizacji i dokonanie ewentualnych zmian, zasadnym wydaje się wzięcie pod uwagę rozwiązań, które będą korzystne dla pasażerów i ułatwią lepszą integrację wszystkich środków transportu. Istotne jest tutaj również stanowisko miasta Chorzów w tej kwestii – podkreśla Kamila Rożnowska, rzeczniczka GZM (za transport-publiczny.pl).

Stanowisko miasta jest jednak niejasne. Przeniesienie stacji bliżej Rynku byłoby możliwe jeżeli peron miałby standardowe 200 metrów długości, zamiast obecnych 400. Wtedy nie mogłyby się tam jednak zatrzymywać pociągi dalekobieżne, a na to liczą władze Chorzowa. Żaden taki pociąg jednak przez stację Chorzów Miasto nie przejeżdża, a główna stacja to Chorzów Batory.

PKP PLK przeanalizuje nową lokalizację stacji, a Koleje Śląskie są przeciw

Zarządca kolejowej infrastruktury, czyli spółka PKP Polskie Linie Kolejowe – na łamach portalu transport-publiczny.pl - zapewnia, że postulat społeczników z Chorzowa zostanie przeanalizowany.

- Odpowiedź uwzględni uwarunkowania dotyczące stacji, powiązanie lokalizacji peronu Chorzów Miasto z otoczeniem oraz aspekty ruchowo-eksploatacyjne – tłumaczy Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.

Co ciekawe spółka Koleje Śląskie, po przeanalizowaniu inicjatywy społeczników, uznała, że większą dostępność kolei i krótsze dojście do Rynku zapewni obecna lokalizacja stacji Chorzów Miasto. KŚ twierdzą, że odległość dróg dojścia podana przez społeczników jest błędna i obecnie wynosi tylko 300 m. Skracanie jej do 150 m nie zapewni atrakcyjności przesiadek, a utrudni dojście do pociągu z innych miejsc niż centrum przesiadkowe.

Eksperci popierają postulat społeczników

List poparcia dla nowej lokalizacji stacji Chorzów Miasto przesłała do spółki PKP PLK Fundacja Prokolej – podał portal transport-publiczny.pl. Eksperci fundacji złożyli podobny wniosek w czasie konsultacji tzw. Programu Przystankowego.

- W naszej ocenie obecne położenie stacji Chorzów Miasto nie sprzyja integracji komunikacji drogowej i kolejowej, a w konsekwencji stanowi barierę dla rozwoju systemu transportu publicznego, obsługującego Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię – podkreśla Fundacja Prokolej.

Eksperci dodają, że modernizacja linii kolejowej 131 daje unikalną możliwość zmiany tego stanu rzeczy. Inicjatywa społeczników, zdaniem Fundacji, pomoże osiągnąć cel w postaci poprawy mobilności mieszkańców aglomeracji, a także rozwoju transportu kolejowego jako alternatywy dla motoryzacji indywidualnej.

Subskrybuj chorzowski.pl

google news icon