Przygotowania do modernizacji linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie weszły już w ostatni etap. Podpisano już umowę na pełnienie nadzoru nad inwestycją przez tzw. inżyniera kontraktu, a realizacja inwestycji przewidziana jest do wiosny 2024 r. W ramach inwestycji w centrum Chorzowa powstanie m.in. nowy przystanek kolejowy Chorzów Uniwersytet i trzeci tor na odcinku Chorzów Batory – Chorzów Miasto. Planowana jest także przebudowa stacji Chorzów Miasto.
Przesunięcie stacji Chorzów Miasto to lepsza integracja środków transportu publicznego
Zdaniem społeczników z Chorzowa, skupionych w grupie inicjatywnej „Chcemy stacji Chorzów Miasto przy Rynku”, modernizacji linii nr 131 to niepowtarzalna okazja na pełną integrację środków transportu publicznego – autobusów, tramwajów i pociągów - w centrum naszego miasta. Ich zdaniem można to uzyskać dzięki przesunięciu stacji Chorzów Miasto o 400 metrów na wschód, wzdłuż ulicy Moniuszki. W ten sposób odległość między stacją kolejową a centrum przesiadkowym zmniejszy się ze 540 do 150 metrów, co przekłada się na dwie minuty pieszego dojścia.
Grupa społeczników już w grudniu ubiegłego roku wystosowała w tej sprawie list do prezesa spółki PKP PLK. Jednak dopiero teraz została zaproszona do oficjalnych rozmów na temat przebudowy stacji Chorzów Miasto. Wzięli w nich udział także przedstawiciele PKP PLK, MZUiM Chorzów, Kolei Śląskich, Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz wykonawcy.
- Było to spotkanie, na którym przedstawiano "kompromisowy" wariant, który już pozostałe strony wypracowały między sobą wcześniej – informują społecznicy.
Stacja Chorzów Miasto będzie bliżej Rynku... o 40 metrów
Według relacji grupy „Chcemy stacji Chorzów Miasto przy Rynku” w przeciwieństwie do obecnego projektu peron ma zostać przesunięty na wschód. Koniec peronu miałby się znaleźć o około 40 metrów bliżej estakady niż obecnie. Zaplanowane wyjście w poziomie torów przesunięte ma być z wysokości zjazdu z zaplecza poczty na wysokość placu przed pocztą. Nie zaplanowano wejścia ani widny na estakadę.
- Dalej o tej inwestycji myśli się w kategoriach "wielkiej" kolei, nie kolei naszej, lokalnej, metrpolitalnej, codziennej. Nie traktuje się kolei jako elementu całego systemu transportu zbiorowego - wszelkie rozmowy przeprowadza się tak, jakby zaraz obok nie było żadnego autobusu czy tramwaju. Nie myśli się sieciowo – podkreśla grupa społeczników.
Pomysł przesunięcia stacji Chorzów Miasto bliżej centrum przesiadkowego już wcześniej poparła Górnoślasko-Zagłębiowska Metropolia. Ta inicjatywa wpisuje się bowiem w opracowaną przez GZM koncepcję Kolei Metropolitalnej.