Grupa inicjatywna „Chcemy stacji Chorzów Miasto przy Rynku” powstała trzy lata temu, kiedy w pierwszym przetargu na modernizację linii kolejowej nr 131 zaplanowano pozostawienie stacji w obecnej lokalizacji. Zdaniem tej grupy to błąd i chcą zmiany tej decyzji.
Kolejowa inwestycja za 1,5 mld zł
W końcu, po zamieszaniu związanym z przetargami, 18 grudnia podpisano umowę na modernizację linii nr 131 na odcinku pomiędzy Chorzowem Batorym a Nakłem Śląskim. Inwestycja warta jest ponad 1,5 mld złotych brutto i zakłada m.in. budowę nowej stacji Chorzów Uniwersytet. Stacja kolejowa Chorzów Miasto ma pozostać w obecnej lokalizacji. Co zdaniem społeczników jest błędem.
Podczas konferencji prasowej dotyczącej podpisania umowy prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, odpowiadając na pytanie PAP, stwierdził jednak, że jeszcze na pierwszym etapie prac projektowych PLK dopuszczają możliwość uzasadnionych zmian w zakresie np. infrastruktury pasażerskiej. Dlatego grupa inicjatywna „Chcemy stacji Chorzów Miasto przy Rynku” zdecydował się wystosować list do prezesa spółki, w którym m.in. tłumaczą co da przeniesienie stacji.
Co da przeniesienie stacji kolejowej bliżej chorzowskiego Rynku?
W liście skierowany do prezesa PKP PLK czytamy m.in., że zmiany w projekcie, które postuluje grupa inicjatywna „skutkować będą zapewnieniem infrastruktury kolejowej stosownej do potrzeb chorzowian i otoczenia linii kolejowej”. Chodzi przede wszystkim o:
- przeniesienie stacji Chorzów Miasto o 400 metrów na wschód od obecnego położenia do lokalizacji nazwanej roboczej Chorzów Rynek, wzdłuż wschodniej części ul. Stanisława Moniuszki
- powstanie stacji/przystanku kolejowego z peronem o długości 200 metrów, wystarczającego z nawiązką do obsługi pociągów kolei regionalnej i metropolitalnej.
Nowa lokalizacja stacji Chorzów Miasto ma zapewnić pełną integrację wszystkich dostępnych w centrum Chorzowa środków transportu zbiorowego – kolei, autobusów i tramwajów. W tym przypadku odległość od centrum przesiadkowego skraca się z bowiem z 540 m do 150 m, co przekłada się na dwie minuty pieszego dojścia.
W Bytomiu się da, a w Chorzowie nie?
Czy tym razem zmiany postulowane przez społeczników z Chorzowa zostaną wprowadzone do projektu? Na odpowiedź kolejowej spółki trzeba będzie poczekać. Jednak w lutym tego roku zdecydowanie odrzucono taką możliwość.
- Wynika to z lokalizacji filarów estakady drogowej w centrum miasta i brakiem wystarczającej powierzchni terenu kolejowego. Powodowałoby to także opóźnienie lub wstrzymanie inwestycji. W celu skomunikowania peronów na stacji Chorzów Miasto z Centrum, zaplanowano na końcu peronu przejścia w poziomie szyn z urządzeniami zabezpieczającymi – tłumaczyła w lutym 2020 r. Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.
Tymczasem w sąsiednim Bytomiu, na wniosek lokalnych władz, spółka PKP PLK przesunie w trakcie planowanej modernizacji przystanek kolejowy Bytom Północny, co pozwoli na powstanie węzła kolejowo-tramwajowo-autobusowego.
AKTUALIZACJA
Grupa inicjatywna "Chcemy stacji Chorzów Miasto przy Rynku" informuje, że przedstawicielka PKP PLK, w lutym 2020 r., nie wypowiadała się o lokalizacji, którą grupa postuluje.