Tramwaje w Chorzowie przyspieszą? GZM chce maksymalnie wykorzystać potencjał sieci tramwajowej

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia pracuje nad maksymalnym wykorzystaniem sieci tramwajowej. Chodzi o to, by tramwaje mogły jechać szybciej, a na początek GZM weźmie pod lupę m.in. jeżdżące przez Chorzów linie 6 i 7.

Chorzow tramwaje

Tramwaj w komunikacji miejskiej powinien być teoretycznie najszybszy. W miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zdarza się jednak, że tramwaje niejednokrotnie jadą wolniej i dłużej niż autobusy. Ma na to wpływ wiele czynników związanych m.in. z ogólnym z układem drogowym albo zaprogramowaniem sygnalizacji świetlnej.

Często torowisko prowadzone jest także w pasie jezdni, co powoduje kolejny problem – źle zaparkowane samochody blokują ruch tramwajów. Tylko w ciągu pierwszych 100 dni tego roku zdarzyło się tak 42 razy, a w całym ubiegłym roku – 68.

- Przyspieszenie czasu przejazdu tramwajów, to jedno z podejmowanych przez nas działań, aby usprawnić podróżowanie po Metropolii – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. - Wynika to z faktu, że na transport szynowy patrzymy szeroko. To znaczy, że ważne jest dla nas nie tylko rozwijanie oferty kolejowej, ale równie istotne jest usprawnienie funkcjonowania tramwajów. Komunikacja miejska oparta na szynie, to właśnie ten element systemu, który może realnie usprawnić nasze codzienne podróże – dodaje.

Urzędnicy z GZM doszli do wniosku, że potencjał sieci tramwajowej nie jest w pełni wykorzystywany. Zamierzają więc przeprowadzić analizę i sprawdzić, co można zrobić, by skrócić czas przejazdu tramwajów.

- Właśnie podpisaliśmy umowę na wykonanie koncepcji dotyczącej optymalizacji czasu przejazdu tramwajów, czyli tego, co trzeba byłoby zrobić, aby jeździły szybciej – mówi Paweł Krzyżak, zastępca dyrektora Departamentu Projektów i Inwestycji w GZM.

Jak przyspieszyć tramwaje jadące przez Chorzów?

Jako pierwsze pod lupę zostaną wzięte m.in. linie 6 i 7, które przejeżdżają przez Chorzów. Analizowane będą różne warianty i scenariusze – także takie, które nie wymagają przebudowy torowisk. Metropolia chce m.in. sprawdzić jakie będzie przyspieszenie przejazdu tych tramwajów, jeśli np. sygnalizacje świetlne będą zaprogramowane na zieloną falę dla nich.

- Wprowadzenie priorytetu przejazdów dla tramwajów będzie ważnym elementem podnoszącym ich konkurencyjność względem samochodu czy autobusu. Rozwój transportu szynowego, to również zmniejszenie poziomu emisji zanieczyszczeń generowanych przez pojazdy komunikacji zbiorowej, co jest możliwe dzięki skróceniu czasu spędzanego w korkach i większej płynności ruchu drogowego – wylicza Paweł Krzyżak.

Jak informuje GZM w pierwszym etapie prac wykonawca przygotuje szczegółową analizę na podstawie wizji w terenie na skrzyżowaniach z ruchem tramwajowym. Dokona inwentaryzacji linii tramwajowych, przeanalizuje lokalizację przystanków, wykona pomocnicze pomiary ruchu, przeprowadzi obserwację zachowań uczestników ruchu oraz dokona analizy problemów, występujących na liniach komunikacyjnych.

Zapozna się z także z problematyką optymalnego sterowania sygnalizacją świetlną i organizacją ruchu w rejonie skrzyżowań, jak i zmian infrastrukturalnych. Jego zadaniem będzie również wskazanie miejsc newralgicznych, problematycznych węzłów i ciągów komunikacyjnych wraz ze wskazaniem występujących problemów oraz proponowanych rozwiązań.

W drugim etapie prac dla wybranych korytarzy m.in. linii T6, T7, przygotowane zostaną symulacje ruchu stanu obecnie istniejącego i docelowego, który uwzględni różne warianty priorytetu dla komunikacji tramwajowej. Zostaną one następnie wykorzystane do wykonania analizy porównawczej, w ramach której ocenione zostaną efekty przyspieszenia tramwajów.

Subskrybuj chorzowski.pl

google news icon