W piątek, 12 listopada 2021 r., w jednej z chorzowskich restauracji ma się odbyć spotkanie pod nazwą „Śląskie dba o zdrowie”. Jak informuje Miejski Rzecznik Konsumentów w Chorzowie docierają do niego sygnały od mieszkańców, których zachęca się do udziału w nim prezentem w postaci pulsoksymetru.
- W rzeczywistości może okazać się, że jest to wyłącznie próba zachęcenia do udziału w pokazie, w czasie którego – pod wpływem manipulacji – uczestnicy nakłaniani są do zakupu towarów za wielotysięczne kwoty! - ostrzega rzecznik.
Miejski Rzecznik Konsumentów: Uczestnicy pokazów są manipulowani
Chorzowski rzecznik konsumentów podkreśla, że przedstawiciele firm zachęcają do wzięcia udziału w spotkaniu prezentem lub promocją, jednak nie informują o jego rzeczywistym celu. A celem jest nakłonienie do zakupu garnków, mat czy urządzeń gospodarstwa domowego w znacznie zawyżonych cenach.
- Przedstawiciele firm przekazując informację o wygranych podczas pokazu, wprowadzają w błąd sugerując, że uczestnikom spotkania trafia się wyjątkowa okazja. Jest to manipulacja uczestnika. Konsumenci wychodzą ze spotkania z umowę sprzedaży na wysoką kwotę – zaznacza rzecznik konsumentów.
Jak nie dać się oszukać na pokazie?
Miejski Rzecznik Konsumentów w Chorzowie przypomina o zasadach bezpieczeństwa w przypadku otrzymania zaproszenia na bezpłatne badania lekarskie lub pokazy:
- Uważaj na pułapki w zaproszeniach. Nie daj się zwieść, że chodzi tylko o bezpłatne badania czy wykład. Pamiętaj, że prezenty przeważnie nie są za darmo – zastanów się, czy są warte twojego czasu i narażania się na pokusę.
- Nie podejmuj szybko i pochopnie decyzji. Masz prawo do rzetelnej informacji na temat oferowanych produktów. Dopytaj o ich właściwości, porównaj ceny. Nie daj sobie wmówić, że musisz kupić daną rzecz natychmiast, bo potem nie będziesz miał okazji.
- Uważaj przy płatności na raty. Dokładnie przeczytaj umowę i załączniki do niej, włącznie z tym, co jest napisane „małym drukiem”. Sprawdź, czy nie ma ukrytych dodatkowych kosztów. Jeśli podpisujesz weksle in blanco, upewnij się, że widnieje na nich klauzula „nie na zlecenie” lub inna równoznaczna.
- Domagaj się dokumentów. Sprzedawca musi ci dać 1 egzemplarz umowy, wszelkie załączniki do niej, regulaminy promocji.
- Możesz odstąpić od umowy. Masz na to 14 dni od otrzymania towaru. Jeśli sprzedawca cię o tym nie poinformował, termin wydłuża się do 12 miesięcy. Po wysłaniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy, musisz w ciągu 14 dni na własny koszt odesłać produkt. Pismo o odstąpieniu od umowy należy przygotować w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, jeden egzemplarz wysłać listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, drugi zachować dla siebie.
- Wadliwy produkt możesz reklamować. Jeśli sprzęt się zepsuje (oczywiście nie z twojej winy), możesz żądać od sprzedawcy naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny, a nawet gdy wada jest istotna – zwrotu pieniędzy. Sprzedawca odpowiada w ramach rękojmi za wady, które wystąpiły ciągu 2 lat od daty wydania towaru.
- Gdzie szukać pomocy? W przypadku wątpliwości lub problemów, zadzwoń na infolinię konsumencką 801 440 220 lub 22 290 89 16, napisz maila na adres: porady@dlakonsumentow.pl, skontaktuj się z rzecznikiem konsumentów lub Inspekcją Handlową.
W razie wątpliwości mieszkańcy Chorzowa mogą zwrócić się do Miejskiego Rzecznika Konsumentów – telefonicznie pod numerem 32 41 65 420 lub osobiście w biurze przy ul. Rynek 8.