Przebudowa linii kolejowej nr 131, czyli dawnej magistrali węglowej, na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie rozpoczęła się w marcu 2022 roku. Inwestycja objęła m.in. przebudowę pięciu stacji, dwóch przystanków kolejowych oraz budowę jednego nowego – Chorzów Uniwersytet. Przywrócenie ruchu pociągów od Chorzowa do Tarnowskich Gór planowane jest od 15 grudnia 2024 roku, kiedy wchodzi w życie nowy rozkład jazd pociągów 2024/2025.
Przebudowane stacje kolejowe i nowy kolejowy przystanek
- W Chorzowie przebudowaliśmy stację kolejową Chorzów Miasto oraz wybudowaliśmy nowy wiadukt kolejowy nad ul. Floriańską. To właśnie spod niego – schodami lub windą – będzie się można dostać na nowy peron stacji Chorzów Miasto. Wybudowaliśmy także nowy przystanek Chorzów Uniwersytet w rejonie ul. Strzelców Bytomskich. Na peron prowadzą schody oraz winda z nowo wybudowanego przejścia podziemnego. Nowy przystanek zapewni mieszkańcom Chorzowa lepszy dostęp do kolei. Aktualnie dobiegają końca prace na stacji kolejowej Chorzów Stary – informuje Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP PLK.
W ramach przebudowy linii kolejowej odnowiono także halę peronową na stacji Bytom, która została udostępniona podróżnym 16 października 2024 roku. Przebudowano tam także dwa przejścia podziemne i wybudowano nowy peron. Cała infrastruktura została dostosowana do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Nowy peron został wyposażony w ławki, tablice informacyjne, gabloty z rozkładem jazdy, oświetlenie oraz nagłośnienie. Dostęp do niego zapewniają windy z przejść podziemnych. Na dwóch pozostałych peronach trwają jeszcze prace, które mają się zakończyć w grudniu 2024 r. Dobiega także końca przebudowa przystanku kolejowego Bytom Karb.
Efekty prac widoczne są także na stacji Radzionków. Wybudowano tam nawierzchnię nowego, dwukrawędziowego peronu. Zamontowano także gabloty informacyjne oraz nowe oświetlenie. Trwa tam budowa przejścia podziemnego oraz pochylni. Na przystanku Radzionków Rojca gotowy jest już pierwszy z przebudowywanych peronów wraz z pochylnią. W sąsiedztwie przystanku postępuje także przebudowa wiaduktu kolejowego nad zbiegiem ul. Jana Kużaja oraz Stanisława Schwallenberga.
W ramach inwestycji na odcinku linii kolejowej nr 131 Chorzów – Nakło Śląskie wymienione zostały także tory, rozjazdy, sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. - Modernizacja tej linii jest także ważna dla poprawy przewozów towarowych ze Śląska w kierunku portów morskich. Zwiększy się przepustowość trasy, co pozwoli na transportowanie koleją większej ilości towarów – podkreśla Katarzyna Głowacka z PKP PLK. Koszt inwestycji to 1,2 mld zł.
Może Cię zainteresować:
Nowe połączenie kolejowe przez Chorzów Batory. Ma być gotowe za pięć lat
Może Cię zainteresować:
Duże zmiany w komunikacji miejskiej na terenie Chorzowa. Dotyczą aż 13 linii autobusowych
Może Cię zainteresować:
W Chorzowie będzie nowy przystanek tramwajowy, przy Muzeum Hutnictwa
Może Cię zainteresować: