Z zatoką, wyspowe, z przylądkiem czy wiedeńskie – różnorodne przystanki powinny łączyć porównywalne standardy i jakość. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia chce ujednolicić przystanki i zaproponowała rozwiązania, które mają zachęcić do korzystania z komunikacji zbiorowej.
– Przystanki to bardzo ważny element transportu publicznego. Od ich funkcjonalności, stanu oraz estetyki zależy, jak postrzegana jest komunikacja pasażerska. Są jednym z czynników wpływających na decyzje mieszkańców dotyczące wyboru tramwaju, autobusu czy trolejbusu jako alternatywy dla samochodu osobowego – mówi Grzegorz Kwitek, członek Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Proponowane przez GZM rozwiązania dotyczą m.in. zatok autobusowych, gdzie zamiast kostki brukowej powinien być bardziej wytrzymały beton. Kostka brukowa ulega bowiem deformacji, więc tworzą się koleiny, a w nich gromadzi się woda.
Autorzy wytycznych zwrócili także uwagę na elektroniczne tablice informacyjne, które powinny być umiejscowione tak, aby odczytać informacje zarówno z wnętrza wiaty, jak i przystanku. Jednocześnie nie powinny utrudniać poruszania się w obrębie przystanku.
Dodatkowe informacje dla pasażerów, takie jak rozkład jazdy, powinny być także prezentowane w biletomatach. Same urządzenia powinny być odporne na uszkodzenia, a ich ekran ma zapewniać łatwą i pewną obsługę także w rękawiczkach.
Łatwa dostępność do przystanku i ułatwienia dla niepełnosprawnych
Jedną z najważniejszych kwestii, które omawiają wytyczne GZM jest dostępność do przystanku. Chodzi o to, by czas potrzebny na dojście do przystanku był jak najkrótszy. Same dojścia powinny być bezpieczne i projektowane także z myślą o osobach, które maja problemy z poruszaniem.
- Na przystankach tramwajowych znajdujących się naprzeciwko siebie, o długościach peronów wynoszących minimum 50 metrów zaleca się lokalizowanie przejść dla pieszych na obydwóch krańcach przystanku, co ułatwia wymianę pasażerów – ruch pasażerów odbywa się bardziej płynnie - to jeden z przykładów zaleceń, jaki możemy znaleźć w dokumencie.
Opisano także rozwiązania, które mają ułatwić korzystanie z infrastruktury i poprawić bezpieczeństwo osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Wytyczne przewidują oznaczenie stref zagrożenia – o kontrastowym kolorze wzdłuż krawędzi peronu i antypoślizgowe pasy pół metra od krawędzi przystanku. Osobom niewidomym lub słabowidzącym dojście do przystanku powinny ułatwić umieszczone na chodniku pasy o kontrastowych barwach i wypukłej, wyczuwalnej stopą powierzchni.
Infrastruktura rowerowa w sąsiedztwie przystanków
Autorzy wytycznych GZM zwrócili również uwagę na infrastrukturę rowerową w sąsiedztwie przystanków. Chodzi o to, by zapewnić płynny przejazd rowerów, a jednocześnie zapobiegać kolizją z oczekującymi na przystanku.
Zaleca się dwa rozwiązania – przeprowadzenie drogi rowerowej za wiatą i zastosowanie barierek, które uniemożliwią wejście tam pieszych, a gdy warunki wymuszają korzystanie ze wspólnej przestrzeni odsunięcie drogi rowerowej od jezdni lub zatoki oraz wyznaczenie warunkowych linii zatrzymania i przejścia dla pieszych.
Przygotowane przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię wytyczne to rekomendacje dla gmin, które mają im ułatwić proces planowania i projektowania. Kolejny krok to opracowanie Systemu Informacji Wizualnej infrastruktury przystankowej i automatów biletowych, który przygotowuje Zarząd Transportu Metropolitalnego.